: : SAYANG semuanya : :

Wednesday 27 April 2011

MENANGIS sebab kilat dan PETIR

at Wednesday, April 27, 2011
salam sejahtera dan salam perpaduan.

setelah pulang dari sesi Interview petang tadi, aku pun pulang ke Kolej untuk meng'update' blog. btw, semalam dan pagi tadi aku memunggah barang sampai licin dan hantar ke bilik yang aku bakal menginap selama hampir dua bulan bermula isnin depan. :) apa pun, aku sangat-sangat tak suka untuk berpindah sebab MENGEMAS ITU SANGAT PENAT! :D haha.

korang setuju kan? sila SETUJU. :)

interview tadi pun okay, berjalan lancar. i'm able to speak in English, yeayhh~ malu lah budak U tak reti cakap BI kan? so, kena tunjuk sikit education yang ada dalam diri. sebab kalau nampak sama je macam orang lain, ia memang menunjukkan pembelajaran kita selama bertahun-tahun itu sangat membazirkan. betul x?

angguk angguk.. :)

semalam malam aku tidur bukan main nyenyak lagi sebab penat kemas barang la katakan. penat tercunggap2 angkat barang dari tingkat tiga hingga ke kereta, aku rasa sama penat dengan panjat bukit broga, ok fine.. nampak sangat aku da xfit macam dulu-dulu.

-___________________________________-"

tapi tidur aku terganggu bila hujan turun dengan lebat, malah diikuti dengan kilat dan petir. aku terjaga dan baca doa banyak-banyak, baca ayat kursi sampai aku terlelap balik. tak sampai 10minit, ada satu petir yang SANGAT kuat, dimana ianya sangat menterkejutkan aku, dan akhirnya aku menangis tanpa berisyarat. eh eh, macam tajuk lagu lak kan? hee~

mungkin aku terlampau terkejut dan bila roomate aku bukak mata, aku pun pe lagi..

"TAAAAKKKKUUUTTTTT..."

gedik la konon. haha. :) setelah seberapa lama aku perhatikan kilat dan bunyi petir, aku pun dapat membuat kesimpulan, kalau na tau petir tu na berakhir ke x, dia akan mengeluarkan 1 petir yang sangat kuat dari yang lain, dan selepas itu, tiada lagi da petir yang kuat-kuat. erkkk~ paham x? aku xpasti la korang paham ke x dengan kajian sains yang aku buat ni. ahli saintis memang ayat belit-belit. agaga~

:p

btw, aku buat kajian mengenai kesimpulan, tapi aku xbuat kajian untuk pengenalan. pengenalan tu apa? pengenalan tu mestilah DEFINISI petir. macam mana ye boleh berlakunya petir ni? sambil-sambil aku lap air mata aku lepas bunyi kuat tu pagi tadi, aku pun berazam untuk menyiasat apa yang membuatkan petir itu terjadi.

ni la definisi yang aku jumpa..


"Petir terjadi kerana ada perbezaan potensi antara awan dan bumi atau dengan awan yang lain. Proses terjadinya muatan pada awan kerana dia bergerak terus menerus secara teratur, dan selama pergerakannya dia akan berinteraksi dengan awan lainnya sehingga muatan negatif akan berkumpul pada salah satu sisi (atas atau bawah), sedangkan muatan positif berkumpul pada sisi sebaliknya."

" Jika perbezaan potensi antara awan dan bumi cukup besar, maka akan terjadi pembuangan muatan negatif (elektron) dari awan ke bumi atau sebaliknya untuk mencapai keseimbangan. Pada proses pembuangan muatan ini, media yang dilalui elektron adalah udara. Pada saat elektron mampu menembus ambang batas isolasi udara inilah terjadi ledakan suara. Petir lebih sering terjadi pada musim hujan, karena pada keadaan tersebut udara mengandung kadar air yang lebih tinggi sehingga daya isolasinya turun dan arus lebih mudah mengalir. Karena ada awan bermuatan negatif dan awan bermuatan positif, maka petir juga bisa terjadi antar awan yang berbeda muatan." ( sumber: Wikipedia Bahasa Melayu)


ok, inilah situasi yang paling aku takut. setiap kali keluar cahayanya, aku akan tutup mata dan tutup telinga. erkk~ aku tau orang cakap kalau tutup telinga time kilat nanti pekak, erkk ye ke? ntah laa~ tapi da TABEAT aku macam tu, na buat cmne?

tu definisi dari segi saintifik.. dari segi mulut-mulut orang lak, aku dengar, orang cakap, kalau kilat dan petir ni terjadi, sebab tuhan na bunuh syaitan yang berkeliaran. erkk.. tu orang cakap laa.. xtau betul ke x.. WALLAHUALLAM..

tapi apa yang pasti, aku memang lemah semangat kalau kilat dan petir. 

korang lemah semangat x? kalau korang kuat, cmne korang atasi benda ni ek? :)

14 celoteh:

ayied farid on 27 April 2011 at 17:27 said...

tu laa pentingnya english education~~
hehe
gudluck dgn keje...:)

btw..saya suka gmbr petir brgerak tu..nice...:)

DiyanaMukhtar on 27 April 2011 at 17:28 said...

farid, haha.. tau xpe.. :) insyaallah.. nice??? :p haha

ayied farid on 27 April 2011 at 17:33 said...

nice sangat...berderak2...keh3

Unknown on 27 April 2011 at 17:35 said...

pagi tadi lagi sangat gabra.serius takut.kuat gila.tengah syok tido.terbangun.ingat dah nak kiamat.saya belum kahwin.

ieka cyg on 27 April 2011 at 17:52 said...

betol2.sgt kuat.nk ngs tp pk ade org sbla.hehe.pastu igt tuhan tgh bunuh setan.teros epi.padan ko antu tikos.hehehe.

adwafarahin on 27 April 2011 at 18:47 said...

takut gak dgr petir kuat2 nie
huhu

nabila izyani on 27 April 2011 at 19:22 said...

aku kuat!! haha
(padahal da tak diam da dlm blik dok kol2 syma.. da laa sorg..hehe)

DiyanaMukhtar on 27 April 2011 at 19:24 said...

wan, kan? sangat kuat.. tapi ayat belum KAWEN sangat lawak! hahaha.. sempat lagi ayat cmtu.. :)

DiyanaMukhtar on 27 April 2011 at 19:24 said...

eika, tikus pun kena? hahaha

DiyanaMukhtar on 27 April 2011 at 19:24 said...

adwa, susah kan na jmpe yg berani.. hikhik

DiyanaMukhtar on 27 April 2011 at 19:25 said...

bella, hahaha~ da la msg org, pastu tdur lik.. agagaga

beloghakimy on 27 April 2011 at 20:32 said...

kilat je kot.. hahahaha.. angkat barang pindah kolej maner??

DiyanaMukhtar on 27 April 2011 at 20:36 said...

kimy, pindah KIY balik.. hahahaha.. :) kilat je kot? amboi.. kalau kena panah sekali.. hitam jugak.. :P

Unknown on 7 October 2015 at 03:37 said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

 

: : Nur Diyana Mukhtar : : Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei